mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes1577
mod_vvisit_counterVčera5455
mod_vvisit_counterTento týždeň15954
mod_vvisit_counterMinulý týždeň17629
mod_vvisit_counterTento mesiac40760
mod_vvisit_counterMinulý mesiac32448
mod_vvisit_counterSpolu4564087

Kto je online

Máme  hostí: 12  pripojení
Úvod Rok 2023 Message I.
Message I.  PDF  Tlač  Email
 
9. novembra 2023 sa uskutočnila v ružomberskej synagóge vernisáž výstavy z tvorby pedagógov Školy umeleckého priemyslu v  Ružomberku. 5 rokov sme výstavu tohto typu nerealizovali, najmä kvôli covidu a medzi tým sa naša škola i premenovala zo Školy úžitkového výtvarníctva na Školu umeleckého priemyslu Ružomberok.

Tentokrát sa rozhodlo prezentovať svoju tvorbu 20 pedagógov. Je obdivuhodné, že popri náročnej pedagogickej práci  si nájdu čas aj na svoju vlastnú voľnú tvorbu. V úvode vernisáže sme mali možnosť vidieť módnu prehliadku Andrey Némethovej, ktorá vytvorila kolekciu odevov pre videoklipy svojho syna. Rovnako  ako sa Leo Lofaj  inšpiroval pri tvorbe niektorých skladieb do nového albumu ľudovou hudbou sa Andrea inšpirovala niektorými prvkami dolnoliptovských krojov. Odevným dizajnom sa prezentovala i  Slavomíra  Švecová Vlasová, ktorú inšpirovala ku kolekcii INDI GO! krása a farebnosť modrotlače. Využila pri tom autentickú modrotlač z dielne nášho absolventa Mateja Rabadu. Pôsobivý set textilných šperkov vytvorila Katarína Šenšelová. Nechala sa inšpirovať drobnými kúskami rôznych textilných materiálov, ich štruktúrami, farebnosťou, odleskami, pričom aplikovala i našívanie korálikov. Andrea Ševčíková Marčeková reprezentovala textilný dizajn. Poskytla nám dve z jej originálnych knižníc, v štýle povedz mi čo nosíš a ja ti poviem, kto si a k tomu pridala i zlatú rybku. Figurálna kresba je doménou Kataríny Božekovej, ktorá vytvorila 2 realistické polfigúry  podľa živého modelu kombinovanou technikou. Pre Romana Rembovského je príznačné realistické poňatie v maľbe. Zatiaľ čo v minulosti to bol najmä svet, ktorý ho obklopoval, čoraz viac sa odpútava do sveta transcendentálneho, medzi nebom a zemou, autenticky interpretuje sakrálne témy. Martina Malchová  sa vo svojej tvorbe zaoberá prelínaním fauny s abstrakciou, pričom preferuje výraznú farebnosť a pohráva sa i so skrytými významami. Martin Novysedlák oproti predchádzajúcim popartovým maľbám výrazne zúžil farebnosť a prezentoval sa skôr maľbou, založenou na kontrastoch. Andrea Mirjanská pokračovala v téme Dialóg. V  sérii 4 malieb interpretovala dialóg medzi autorkou a témou, autorkou a okolitým svetom a následne autorkou a vnímateľom. Mariannu Paušlyovú fascinuje v maľbe ženská intuícia, silné ženské charaktery a ich emocionálne nastavenie v rôznych hraničných situáciách. Martin Môcik preferuje informelovú emotívnu maľbu, pričom narába so symbolickým pôsobením jednotlivých farieb. Vystavil výber starších i novších prác pod názvom Zapožičané. Angelika Hrivnáková   sa prezentovala sériou 10 typografií na tému Nos. Lásku k typografiii nadobudla už počas štúdia na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach. Ivana Remišová Harnošová zrealizovala netradičné ilustrácie pod názvom Nápovedy a dodala: Niekedy je fajn vyskúšať si na vlastnej koži, to čo žiadame od iných, najmä keď ide aj o slová... Martin Moravčík ako správny kováč kremnickej tradície vystavil železné prasiatko, určené na dobrovoľný príspevok na podporu prírodného kúpaliska v Kalamenoch. Kov a drevo kombinoval vo svojej tvorbe Peter Javorek, keď vytváral svoju kolekciu Hmyz. Táto sféra je preňho nevyčerpateľným rezervoárom najbizarnejších tvarov a foriem. Vladimír Lofaj má blízko k objektovému umeniu s využitím dreva a experimentálnych techník. Poskytol akýsi vizuálny prierez jeho objektovej tvorby z rokov 2014  – 2023. v podobe citylightu. Vladimír Baran  sa prezentoval ženskými skulptúrami,  ktoré veľmi umne prepája s hudobnými nástrojmi, pričom kombinuje  brúsený až leštený kameň s oceľou. Michal Hanula zostáva verný prelínaniu tradičného remesla s rôznymi  autorskými prístupmi. Prezentoval dizajn určený pre ÚĽUV -  Pávy, ktoré vychádzajú z tradičných kyjatických hračiek a sústružené nádoby na hranici úžitkovosti. Martina Labdová sa venuje produktovému dizajnu. Prezentovala sa kolekciou komorných svietidiel, kde skombinovala drevo s priesvitným polymérom s využitím hry svetla a vzorov. Športovou fotografiou sa zaoberá Jozef Martiška, Špeciálne sa zameral na cyklistiku - autentické momentky. Osobne sa aktívne venuje tomuto športu aj jeho adrenalínovým verziám a často dané momenty aj zažíva. 

Mgr. Mária Martinková 

kurátorka výstavy