Výstava najlepších maturitných prác  Tlač
 
Vo štvrtok 9. 5. 2019 sa uskutočnila v synagóge vernisáž výstavy 39 najúspešnejších maturitných prác študentov Školy úžitkového výtvarníctva v Ružomberku za školský rok 2018/ 2019. Študenti v nich aplikovali všetky získané vedomosti a zručnosti, ktoré získali počas štvorročného štúdia.

Výsledné práce vznikali pod odborným vedením pedagógov, vyučujúcich hlavné profilové predmety jednotlivých odborov a na záver si študenti obhajovali prácu pred maturitnou komisiou.                                                                                         

Súčasťou vernisáže bola módna prehliadka, ktorá obsahovala ročníkové práce maturantiek Scénickej kostýmovej tvorby, medzi nimi kolekcia Hmyz, ktorá získala ocenenie na medzinárodnej súťaži v Liberci a historické odevy.

Z maturitných prác sú súčasťou výstavy kostýmy na tému Rozprávka, napr. Líščej sestry od Nikoly Križanovej. Zaujala ju postava Kumi z kórejskej mytológie – dievčiny, ktorá je v noci líškou - cez deń človekom.Nikola Vrzgulová vytvorila kostým pre postavu Cililing, nezbednej a trochu zlomyseľnej víly z Petra Pana, model inšpirovaný prírodou – divokými kvetmi, listami a motýľmi.Patrícia Olosová navrhla Cisárove nové šaty pre Rozprávku od H. Ch. Andersena, ktorý poňala s vtipom a kreatívne. Odev vytvorila z igelitu ako pánsky oblek, narážala pri tom na mladú generáciu „podnikateľov na úveroch“.Kristína Fliegová vytvorila vrámci spomínanej témy kostýmy pre bábku Koralínu a postavu Druhej matky pre rozprávku od Tima Burtona. Príbeh hovorí o dievčatku , ktoré býva často samé a za tajnými dverami si nájde druhú matku - zlú čarodejnicu, ktorá väzní detské duše a Koralína ich oslobodí. Vrámci témy Baletný resp. tanečný kostým vytvorila Natália Fašanoková kostým Mirthy kráľovnej víl a Alberta vidieckeho mládenca pre balet Giselle, odev je jemný, doplnený ručnou výšivkou a aplikáciami, kopíruje postavu a dotvára pohyb tanečníka.Gabriel Hrabovský tvoril filmový kostým pre dielo Veľký Gatsby, autora Francisa Scotta Fidgeralda a to pre Daisy Gatsbyho osudovú lásku. Nechal sa inšpirovať odevom z 20. tych rokov minulého storočia, obdobím Art deco a tiež rovnomenným filmom. Alžbeta Kšenzuľáková a Lenka Prokeinová si vybrali tému William Shakespeare, Alžbetka sa zamerala na dielo Sen noci svätojánskej a kostým pre Titaniu, kráľovnú elfov a vytvorila odev inšpirovaný lesom stromami a prírodou a Lenka na Hamleta a kostým pre Oféliu, odev je variabilný, inšpirovaný renesanciou a prispôsobiteĺný počas celého predstavenia.Viktória Hustáková si vybrala tému Diela divadelných klasikov a vytvorila kostým pre Sofoklovu Antigonu, nechala sa inšpirovať antikou a odev previedla do súčasnosti, šifón má symbolizovať zraniteĺnosť a pevný ľan odvahu Antigony.

V odbore Propagačná grafika vytvorila Tatiana Stachurová trochu netradične vrámci témy Grafické riešenie plochy kolekciu svietidiel a vyhrala sa s rastlinným dekorom, inšpirovaným Strelíciou kráĺovskou, ktorý aplikovala na tienidlá.Karolína Václavíková vytvorila Hru „Záhady do vrecka“. Sama si vytvorila vtipné príbehy a ilustrácie k nim, ktoré následne upravovala v grafických programoch. Jana Bátoryová zas vytvorila autorskú detskú knižku s edukačným obsahom.Kristína Lorencová vytvorila vrámci maturitnej témy autorský časopis s cestovateľskou tematikou, zamerala sa na články, štúdie a ponuky práce v zahraničí, celý vizuál vytvorila v grafickom programe Affinity design. Karin Beňová zas autorský kalendár s vlastnými fotografiami a Veronika Strculová vlastný módny photobook i s módnou značkou.Ľudmila Štulrajterová vytvorila kolekciu plagátov na tému Ekológia, v ktorých rozpracovala plytvanie s vodou, znečisťovanie prírody, recykláciu a celkovo kládla dôraz na ochranu planéty, pričom sa vyjadrovala prostredníctvom piktogramov.Ivana Pavčová vrámci témy Autorský plagát vytvorila sériu portrétov svojich spolužiačok i vlastný, s určitými atribútmi z ich podvedomia prostredníctvom ríše zvierat a inšpirovala sa surrealizmom. Využila techniku kresby vo fotoshope. Andrea Pavčová vytvorila sériu šiestich ilustrácií na motívy rozprávok Pavla Dobšinského a nechala sa inšpirovať Ľudovítom Fullom. Dôraz kládla na farebnosť, pútavosť a prepojenie fantázie s realitou.Marek Alman si vybral tému Grafické techniky, ilustrácie. Na základe autorských fotografií vytvoril sériu linorytov i potlač na tričká.Alexandra Húsová sa zaoberala rovnakou témou a vytvorila autorským spôsobom znamenia čínskeho zverokruhu technikou linorytu, farebnosť je inšpirovaná najmä symbolikou farieb a doplnila i autentický odev.

Reklamnú tvorbu reprezentujú Dávid Danček a Simona Babečková Dávid si vybral tému Séria plagátov a propagácia v 2D, konkrétne Obal, prebal, pričom kládol dôraz na ekologické hĺadisko, vytvoril si autorské logo, ktoré potláčal na tričká i originálne obaly pre ne.Simona Babečková si zvolila tému Séria plagátov, bilboardov a ústrednou témou sa stala pre ňu žena a jej život, konkrétne sa venuje téme materstva, prostitúcie, sugrdatingu ale aj rôznym civilným povolaniam..

V odbore Tvorba hračiek a dekoratívnych predmetov vytvorila Romana Hellebrandtová na tému Kolekcia malých úžitkových predmetov stolový kancelársky organizér inšpirovaný Le Corbusierom.Samuel Melek si zvolil maturitnú tému Svietidlo a vytvoril celú kolekciu pod názvom Svetplet, zo slov svetlo a pliesť, svietidlá sú sústružené a vypletané pedigom.Rovnakú tému riešila Silvia Budovičová, vytvorila kolekciu 3 svietidiel, pričom praskliny v dreve vyliala epoxidovou živicou, čo pôsobí i esteticky. Patrícia Paulovičová tvorila Interiérový doplnok inšpirovaný tradičným remeslom, konkrétne barovú a konferenčnú stoličku s autorským rukopisom, pričom využila techniku sústruženia s dôrazom na originalitu, kombináciu materiálov a prepojenie tradičného so súčasným.Témou Michaely Ivanides bol Mobiliár – lavička s využitím dreva a betónu v urbanistickom štýle, určená do interiéru i exteriéru, vo vertikálnej polohe môže poslúžiť i ako vešiak a pôsobivo vplýva na priestor.

V odbore úžitková maľba sa Michaela Hodoňová zaoberala témou Propagácie rozprávkovej knihy na ktorej sa i sama ilustratívne podieľala a zvolila si rôzne formy propagácieAlžbeta Gužíková vytvorila sériu malieb na tému Krajina, kde sa nechala inšpirovať prostredím ktoré sama navštívila – Veľká a Malá Fatra, Západné a Vysoké Tatry a OravaSarah Bistiaková sa zaoberala témou Medzi dobrom a zlom – vojna ako synonymum zla, dieťa symbolizuje dobro, ktoré trpí počas vojny, vyjadruje posolstvo, konajme dobro, nešírme vojnu.Bianka Pokusová si vybrala tému Šport, konkrétne bojové umenia MMA, ktoré sa zameriavajú na rozvíjanie vnútorného ducha a fyzickú zdatnosť k čomu vytvorila i odev.Mária Hirčáková si zvolila tému Medzi fantáziou a realitou, nechala sa inšpirovať Pablom Picassom a usilovala sa zotrieť hranicu medzi týmito sférami, čo podčiarkla výraznou farebnosťou.Karin Repáňová vytvorila autorské svietidlo vitrážovou technikou inšpirované prírodou a dizajnom Tiffany.Adrián Meyer vytvoril kolekciu malieb a vyskladal z nich figúru, keďže jeho témou bola Figúra v premenách času, poukazuje na vnímanie ľudského tela v rôznych umeleckých obdobiach ako renesancia, secesia, moderna, popart atď.

V odbore fotografický dizajn Lenka Smatanová vytvorila interaktívne fotoleporelo vrámci témy Inscenovaná fotografia, ústrednou témou je jej vlastný pes a jeho fografické dobrodružstvá, Je určené pre deti od 3- 6 rokov.Kristína Kubincová sa zaoberala témou Miesto zvané domov, kde riešila situáciu v rodnej dedine - Likavke a vplyv budovania diaľnice na tamojšie kultúrne pamiatky.Lucia Čierňavová si zvolila tému Inscenovaná fotografia, kde sa zaoberala autami značky Mercedez Benz, pričom sa zamerala na detaily, porovnávanie veteránov s novými modelmi a natočila i propagačné video pre značku.Kristína Šenšelová aplikovala pop art v 21. storočí v téme Ilustratívna fotografia, nechala sa inšpirovať Royom Lichtensteinom, zamerala sa na teenagerov a doplnila výstižnými komentármi.Zámerom maturitnej práce Klaudie Purdiakovej bolo spropagovať baletné predstavenie Giselle, na ktoré boli určené kostýmy Natálie Fašanokovej. Vytvorila plagát i video.

Mgr. Mária Martinková, kurátorka výstavy

späť